Atlantische oversteek deel 3
Bijna drie weken onderweg. Dit zou een mooi moment geweest zijn om te melden dat we er zijn. Helaas! Zoals gezegd waren we op het noordelijk halfrond, door de zwakke noordelijke passaat, niet echt opgeschoten. Na de evenaar wachtte ons een volgende verrassing.
Om de doldrums zoveel mogelijk te vermijden, zijn we de evenaar op ongeveer 27 graden westerlengte overgestoken. Hoe verder westelijk, hoe smaller de Doldrums. Hiermee dachten we ook voldoende rekening te houden met de stroming en wind die je naar het westen zet als je eenmaal onder de evenaar bent. Helaas hebben we dat toch onderschat. Dagen motoren tegen wind en stroming was het gevolg toen we de evenaar over waren. Dit gebied lag ook nog eens precies in de lagedruk gordel onder de evenaar. Hierdoor ontstonden flinke onweersbuien waar we dwars doorheen moesten.
Door de stroming hadden we ontzettend vervelende golven waardoor we enorme klappen op de golven maakten. Zorgwekkend voor de mast en verstaging maar ook erg irritant om de hele dag in een kermisatractie te zitten. De snelheid bereikte daar, net als ons humeur, een dieptepunt. Wat een klote stuk! Lang was het zelfs de vraag of we voldoende hoogte konden houden. We hebben serieus nagedacht om uit te wijken naar Recife of zelfs Fernando de Noronha. Het was hééééél verleidelijk geweest om wat eerder aan land te komen. Maar, omdat we onze zinnen op Salvador gezet hadden zijn we toch maar doorgegaan zo lang het mogelijk was.
Inmiddels hebben we het vervelende stuk (hopelijk) achter de rug en zijn we weer lekker onderweg. Stabiel windje 4 à 5 en stroming mee. Onze bestemming komt in zicht.
Kortom; alles goed aan boord (maar we willen er nu wel eens zijn).
Gevaren: 1810 Nm
Nog te gaan: 326 Nm
Huidige Positie: 10°08.60 S 33°58.20 W
ETA: zaterdag 12 januari?
Om de doldrums zoveel mogelijk te vermijden, zijn we de evenaar op ongeveer 27 graden westerlengte overgestoken. Hoe verder westelijk, hoe smaller de Doldrums. Hiermee dachten we ook voldoende rekening te houden met de stroming en wind die je naar het westen zet als je eenmaal onder de evenaar bent. Helaas hebben we dat toch onderschat. Dagen motoren tegen wind en stroming was het gevolg toen we de evenaar over waren. Dit gebied lag ook nog eens precies in de lagedruk gordel onder de evenaar. Hierdoor ontstonden flinke onweersbuien waar we dwars doorheen moesten.
Door de stroming hadden we ontzettend vervelende golven waardoor we enorme klappen op de golven maakten. Zorgwekkend voor de mast en verstaging maar ook erg irritant om de hele dag in een kermisatractie te zitten. De snelheid bereikte daar, net als ons humeur, een dieptepunt. Wat een klote stuk! Lang was het zelfs de vraag of we voldoende hoogte konden houden. We hebben serieus nagedacht om uit te wijken naar Recife of zelfs Fernando de Noronha. Het was hééééél verleidelijk geweest om wat eerder aan land te komen. Maar, omdat we onze zinnen op Salvador gezet hadden zijn we toch maar doorgegaan zo lang het mogelijk was.
Inmiddels hebben we het vervelende stuk (hopelijk) achter de rug en zijn we weer lekker onderweg. Stabiel windje 4 à 5 en stroming mee. Onze bestemming komt in zicht.
Kortom; alles goed aan boord (maar we willen er nu wel eens zijn).
Gevaren: 1810 Nm
Nog te gaan: 326 Nm
Huidige Positie: 10°08.60 S 33°58.20 W
ETA: zaterdag 12 januari?
Hallo Lieve Petra en Bram, ik kijk tussendoor even op marinetrafic en jullie zijn nog steeds niet in de bewoonde wereld. Dus nog even doorbijten. Ik hoop dat jullie voldoende diesel en proviand aan boord hebben. Groetjes Henk Wesselink
BeantwoordenVerwijderenNog even volhouden en genieten van de goede omstandigheden! Hoe lastiger de oversteek hoe mooier de aankomst :-).
BeantwoordenVerwijderenPrachtig om jullie via de blog te kunnen volgen! Ik heb net even op marinetraffic gekeken en volgens mij zijn jullie er!! De aanhouder wint, geweldig. Heel veel plezier daar!! Groeten uit Rijssen
BeantwoordenVerwijderen