Motorboot

Vanuit Norderneys vertrekken we 's avonds naar Cuxhaven. Het is nagenoeg windstil dus we motoren door de nacht. Het is nog een heel gezoek in het donker met al die knipperende boeien en de vrachtboten die kriskras lijken te varen. Natuurlijk zit er een goed systeem in dus alles gaat verder zoals gepland.

's Ochtends komen we om 07:00 uur aan in Cuxhaven. Omdat de stroming op de rivier de Elbe wel 3,5 knopen kan zijn (en wij varen maximaal 5 knopen) besluiten we om hier het tij af te wachten. Na aangelegd te hebben doen we even heerlijk onze ogen dicht voor een paar uurtjes.

Het plan is om 11:00 uur verder te varen naar het begin van het Kieler kanaal. We zouden dan de ergste tegenstroom hebben gehad. Om 10:00 uur zijn we beiden wakker. "Laten we vast gaan, zeg ik een beetje onrustig. Hoe hard kan die stroming nu nog zijn". We besluiten om, tegen alle richtlijnen in, een uurtje eerder te vertrekken.

"Ongelooflijk wat een stroming!" roep ik naar Petra. We zijn al een half uur gelden vertrokken en we varen nog steeds langs de kade bij de haven waar we vandaan komen. Ondertussen staan er een aantal mensen op de kade te kijken hoe wij al een half uur nagenoeg stil liggen op de rivier. Hoewel ik hun gezicht niet kan zien beeld ik me in dat ze zich kostelijk vermaken om ons gestuntel. "Laten we teruggaan naar de haven!" roept Petra terug. We besluiten inderdaad om terug te gaan naar de haven. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Omdat er een sterke stroming staat dwars op de haveningang moet ik de stroming eerst doodvaren en dan vol gas de haven invliegen. De havenkom is alleen erg klein omdat het ebtij is. In de havenkom moet ik dus meteen de boot stilleggen omdat we anders tegen de kade aanschieten. Met het zweet op het voorhoofd lukt het uiteindelijk om de haven weer veilig in te komen.

"That wakes you up in the morning doesn't it?" Bij het aanleggen worden we geholpen door een man met een zwaar engels accent. Hij stelt zich voor als Mick. "How about a cup of coffee?" Hij nodigt ons uit om op zijn boot een kop koffie te drinken nu we toch moeten wachten. Hij blijkt samen met zijn vrouw Ann-Marie de zomers op hun boot "Fleur" te wonen en rond te trekken door Europa. Het is een erg gezellig stel met heerlijke Engelse humor dus al snel kletsen we volop over van alles en nog wat. Na nog wat informatie op USB sticks te hebben uitgewisseld vertrekken wij om 12:00 uur alsnog naar de ingang van het Kielerkanaal.

Op het Kielerkanaal overnachten we op een zijtak. Dit is een kanaaltje waar je gratis kunt overnachten. Toen we hoorden dat het gratis was werden wij natuurlijk erg enthousiast. We waren niet de enige Nederlanders die dit gratis plekje ontdekt hadden. Van de 10 boten die er lagen waren er toch zeker 6 Nederlands. Zal wel toeval zijn...

af en toe moet je wel heel dicht langs de vrachtboten
overnachten op het Kielerkanaal

wasdag in Laboe
met het ikea karretje biertjes halen

Bagenkop

eindelijk weer eens zeilen!
Bagenkop heeft een erg mooie kust

Inmiddels varen we al weer een paar dagen in Denemarken rond. We hoppen in dagtochten van eiland naar eiland. Dit gebied heeft het kenmerk dat er weinig wind staat. Voornamelijk varen we dus op de motor. "We hadden net zo goed een motorboot kunnen hebben" zegt Petra onderweg. De tochten zijn er niet minder relaxed om. Zeker niet als we onderweg ruim een half uur gevolgd worden door een groep dolfijntjes. Het blijft een erg leuk gezicht om ze rond de boot te zien zwemmen. Soms zie je ze zelfs onder water nieuwsgierig naar de boot kijken.

Momenteel liggen we op Femo (/?) en het is hoog tijd om verder te trekken. In Duitsland hebben we onze voorraad 'alcoholische versnaperingen' aangevuld maar die begint wel erg snel te slinken met deze korte dagtochten. Het aanlegbiertje wordt al vrij vroeg genuttigd zullen we maar zeggen. Tijd dus om richting Zweden te tuffen waar we hopelijk ook weer eens wat langere tochten kunnen zeilen.

DOLFIJNTJES!!! de kleintjes dan...

sanitaire voorzieningen zijn
uitmuntend in Bagenkop
stoertje!
vissen....met een kek vissershoedje al zeg ik het zelf

we varen dichte mist in bij Lohals Havn
Petra Timofeef zal de temperatuur eens monitoren
in de mistbank
en nog ééntje van de dolfijntjes omdat we er