Uit elkaar (voor even maar)

"Nou veel plezier dan maar" zeg ik tegen Petra terwijl ze wegloopt. We liggen in de haven van Leixoes (Portugal) en Petra gaat van boord. Ze gaat samen met Carla, een vriendin die op bezoek komt, twee nachten in een hostel slapen. Waarom? Nou ten eerste is het gezellig, ten tweede is het makkelijk en ten derde heb ik dan even het rijk alleen (Whoop-whoop).

Terwijl Petra en Carla weglopen kijk ik even naar m'n klussenlijst. Die is eigenlijk nog net zo lang als dat ie in Nederland was. Een paar klusjes die hoogstnodig zijn wil ik nu aanpakken en de overige klussen zullen wel weer blijven liggen. Ik vraag me af of ze aan het eind van de reis af zijn.

De afgelopen dagen zijn we van A Pobra do Caraminal via het eiland (en natuurpark) Illa de Ons naar Baiona gevaren. In Baiona  hebben we een paar dagen voor anker gelegen. Eerlijk gezegd hebben we hier niet veel meer gedaan dan af en toe het dorpje in wandelen voor een vers brood en een boodschap. We waren van plan om naar Vigo te gaan om te klussen. Omdat we daar niet in de buurt konden ankeren zijn we toch maar in Baiona gebleven. De tocht van Illa de Ons naar Baiona was echt schitterend. Het weer was perfect (behalve de wind), de omgeving schitterend en we hebben meerdere jagende dolfijnen gezien. Daarbij sprongen ze een flink eind uit het water. Wat een mooi gezicht!

Inmiddels liggen we dus in de haven van Leixoes. We zijn hier in één ruk naar toe gevaren vanuit Baiona. 'Porto de Leixoes' is een industrie-haven vlak bij Porto. Dat het vlak bij Porto ligt kun je merken want de haven ligt stampvol. Het grote voordeel ten opzichte van de haven van Porto is de prijs. Je ligt hier vrij voordelig (€ 15,- per nacht voor 10m) terwijl je in Porto bijna het driedubbele betaald. Niet verwonderlijk liggen hier vrij veel Nederlanders.

Petra is inmiddels in Porto de bloemetjes buiten aan het zetten. En ik? Ik ga maar eens kijken of hier wat te doen is voor een zeeschuimer als ik... (altijd al eens willen zeggen)

schitterende luchten op Illa de Ons
hemd, onderbroek, broek...
zou ie nog een setje hebben of...?
avondwandeling in natuurpark Illa de Ons
'ankerplaats' Illa de Ons

we komen meerdere jagende dolfijnen tegen
soms zelfs dichtbij de boot


Illas Cies (helaas niet geankerd)

binnenvaren
baai van Baiona
in Baiona doen we niet zo veel


Reacties