Alleen maar genieten...

“Ik ben er even he-le-maal klaar mee!” roep ik tegen Petra terwijl ze vlak naast me zit. De wind waait de halve zin weg. We varen net de haven van Eastbourne uit. Een dikke windkracht 6 (later hoorden we zelfs 7) blaast in ons gezicht.

Inmiddels zijn we ruim twee maanden onderweg. De dagen dat we een lekker ruim windje hebben gehad zijn op één hand te tellen. Of het was windstil of het was harde wind waar we tegenin moesten ploeteren. Klagen heeft geen zin en we weten donders goed dat het een enorm luxeprobleem is. “Zielig hoor dat je een beetje wind tegen krijgt op je wereldreis met je zeilbootje” hoor ik mensen haast zeggen. Natuurlijk...helemaal waar.

Toch ben ik het even helemaal zat als we op maandagmiddag de haven van Eastbourne uitvaren en de wind is veel harder dan verwacht. Wanneer we uit de beschutting van de kliffen zijn giert de wind in ons gezicht. “Wat is de dichtstbijzijnde haven?” roep ik tegen de wind in naar Petra. “Hier heb ik echt geen zin in.” “We kunnen hier gelijk bij Newhaven naar binnen” roept Petra terug. “Da’s nog maar een paar mijl”. Zo gezegd zo gedaan. We koersen naar de haven van Newhaven. Zodra we hebben aangelegd loop ik naar het havenkantoor. Ik betaal voor de nacht en vraag gelijk even naar de dichtstbijzijnde pub. “Around the corner? Thank you!”

Zo komt het dat we maandagmiddag al vroeg in de pub zitten in een nietszeggend plaatsje in Zuid Engeland. Een paar pints later en deze jongen is weer helemaal boven jan. Als we de pub lekker roezig verlaten lopen we nog even langs de kliffen van Newhaven. Een enorme verrassing. Wat een schitterende plek is dat! We zitten nog uren op het kiezelstrand en kijken naar de zonsondergang. Hoewel het zeker niet alleen maar genieten is zijn het juist dit soort momenten waarvoor we het doen.

De dagen er na houden we een constant windje uit het zuid-westen. Laat dat nou net de richting zijn waar we naar toe willen. We laten ons er niet door tegenhouden en dapper ploetert Hafskip tegen wind en golven in. Inmiddels liggen we in Dartmouth. Zo langzamerhand gaan we ons voorbereiden voor de golf van Biskaje.



in de pub verwerken we onze baaldag
maandagmiddag...blijkbaar zijn wij niet
de enige met een baaldag?
direct naast de veerboot ligt het wat 'rollerig'
in Newhaven
ook de locals genieten van de schitterende
omgeving
    
bij Chichester liggen
we aan een mooring
    
mooi moment om de
waterlijn te schrobben
we varen langs engelse kasteeltjes

's ochtends door de 'race' bij Portland
aankomst Dartmouth

Reacties

  1. Heerlijk om jullie verhalen te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Ilse! Leuk dat je het volgt. Jullie oude bootje kan het nog steeds hoor;)

      Verwijderen
  2. Hallo Petra en Bram, vanmorgen eerst even kijken waar jullie zijn. Spanje! Ik had 2-3 dagen niet gekeken en dacht zou het nog ergens in Frankrijk zijn. Bilbao?? Nee La Coruña. Ik volg jullie op de voet hoor. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten